Welkom op de nieuwe website van BC Triple Threat

De leukste basketball-vereniging van Haarlem en omstreken!

Vroeger was Haarlem een echter basketballstad. Elk jaar was er de Haarlem Basketball Week en natuurlijk was er eredivisiebasketball met de Flamingo's. Wij van BC Triple Threat willen dat graag weer terug in onze mooie stad. Onlangs zijn we met zijn vieren naar een bijeenkomst geweest van het DBL (Dutch Basketball League) om samen te praten met nog een aantal andere steden over eventuele toetreding tot de eredivisie mannen basketball. Momenteel telt de Nederlandse mannencompetitie op het hoogste niveau slechts 8 teams. Het is wenselijk om uiteindelijk weer naar 12 teams te groeien om op die manier een volwaardige competitie te creëren. Wij zijn een jonge club met veel ambities. Bij ons staat de jeugd op nummer een en dat zal ook altijd zo blijven. Maar daarnaast zijn wij ook druk bezig om ons op topsport niveau te profileren. O.a. met drie jeugdteams uitkomend in de tweede divisie en een eerste herenteam uitkomend in de eerste divisie. Het zou natuurlijk geweldig zijn als er in 2018 weer eredivisiebasketball is in Haarlem. Wij zijn achter de schermen druk bezig om dit te realiseren. Samen met Nico Zomer en Peter Rijntjes die beiden veel ervaring hebben in het basketball zullen wij de komende tijd onderzoeken wat de haalbaarheid hiervan is.
Vorige week stond er al een leuk stukje op de site van de Nederlandse Basketball League. Lees hieronder het hele artikel.

Eredivisiebasketbal in Haarlem?

Door Martin Hoekstra

OEGSTGEEST, 28 december 2016 – Onlangs organiseerde het bestuur van de DBL een meeting voor potentiële nieuwkomers. Liefst zes initiatiefnemers meldden zich op deze bijeenkomst. Vandaag brengen we deel twee: het initiatief voor de terugkeer van eredivisiebasketbal in Haarlem.

In het verleden heeft Haarlem een goede naam gehad in het Nederlandse basketbal, en niet alleen vanwege de succesvolle Haarlem Basketball Week. Bekendste exponent was het roemruchte Flamingo’s, dat al in 1957 op het hoogste niveau acteerde en in 1968 landskampioen werd.

Met de komst van sponsor Levi’s in 1970 zette de club, die Amerikaanse spelers naar Nederland haalde, stappen in Europa. In februari 1972 wisten de Haarlemmers in Spanje nog te winnen van de Europese grootmacht Real Madrid (89-90). De Amerikaan Gerhard Schreur tekende toen voor 30 punten. De jonge Kees Akerboom kwam tot 19 punten. Tyrone ‘Tree’ Marioneaux droeg 18 punten bij. Dat was overigens niet genoeg om door te gaan, want in Haarlem had Levi’s Flamingo’s eerder met 89-92 verloren. Andere spelers uit die tijd waren Mart Smeets, Wim Franke, Frank Kales, Bill More, Harry Kip, Karel Vrolijk en Walter Ombre.

Aan de hand van sponsor Levi’s en coach Jan Janbroers werd Flamingo’s drie keer op rij kampioen van Nederland. Daarmee presteerde deze ploeg stukken beter dan plaatsgenoot Haarlem Cardinals. Tot 1983 bleef Flamingo’s onder diverse namen actief in de eredivisie. In 1990 keerde topbasketbal in Haarlem terug toen het IJmuidense Akrides naar Haarlem uitweek. Na drie jaar keerde Akrides terug naar IJmuiden. BV Haarlem vulde één seizen lang het gat op, met felle streekderby’s tegen het IJmuidense Akrides. Daarna werd het stil in Haarlem.

Nico Zomer en Peter Rijntjes willen daar verandering in brengen. Het duo wil Haarlem terugzetten op de Nederlandse basketbalkaart. Dat moet dan gebeuren met BC Triple Threat Haarlem. “Wij zitten nog in de oriënterende fase”, stelt Zomer. “Er is bij het bestuur van Triple Threat veel ambitie om eredivisiebasketbal bij de mannen te gaan realiseren.”

Dit wordt onder andere gevoed door de groei die Triple Threat doormaakt. In 2012 werd er begonnen met ongeveer 25 jeugdleden. Anno 2016 telt de club 160 jeugdleden en speelt het eerste mannenteam landelijk.

Triple Threat is voortgekomen uit de stichting Triple Threat (in 2009 opgericht door Okrah Donkor), die tot doel heeft jonge mensen te helpen zich te ontwikkelen door middel van dans, sport, lifestyle, naschoolse opvang en studiebegeleiding. Om tot een optimale ontwikkeling te komen, vindt Triple Threat het zeer belangrijk dat naast breedtesport ook topsport wordt aangeboden.

“De eerste helft van 2017 gaan we gebruiken om met stakeholders (vereniging, bedrijfsleven, maatschappelijke partners, onderwijs, gemeente) een uitgewerkt plan op te stellen en om commitment te verkrijgen. Per september 2017 volgt dan een go of no go voor de start van eredivisiebasketbal in het seizoen 2018/19”, aldus Zomer.

Kom jij onze club versterken?

Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe spelers. Zowel actief spelend als recreatief. Zowel jongens en meisjes in alle leeftijden.

Vorige maand Oktober 2018 Volgende maand
Z M D W D V Z